اطلاعات ,انجام ,امتحان ,بررسی ,مطالعه ,کلاس، ,برای یادگیری ,نشان داده ,تمرین کنید , تحقیقات نشان ,خودتان امتحان ,خودتان امتحان بگیرید

۵ تکنیک مفید برای درس خواندن

وقتی صحبت از مطالعه و کتابخوانی می شود، حتماً شما هم با مشتی از جملات کلیشه ای مانند «مطالعه را اولویت اول خود قرار دهید.»، «یادداشت هایتان را هر از گاهی بررسی کنید.»، «همه ی فصول کتاب درسی را مطالعه کنید و تکالیف تان را در منزل انجام بدهید.»، «تمرینات خود را خیلی خوب و کامل انجام دهید.» و یا «تا می توانید تمرین کنید.»، مواجه می شوید. اول از همه این که، تقریباً بیشتر دانشجویان و دانش آموزان، سر کلاس چرت می زنند. دوم این که اکثر این جملات شعاری اشتباه هستند. متاسفانه بسیاری از عادات بد مطالعه در قالب توصیه های خوب و ارزشمند به نسل ما داده شده است. در این جا پنج مورد از متداول ترین عادات نا مناسب مطالعه که اغلب از سوی والدین، معلمین و مشاورین دیکته می شود را با ذکر دلیل این که چرا صدمه ی زیادی به معدل و میزان یادگیری شما می زنند، با هم از نظر می گذرانیم.

۱- فصل مورد نظر را قبل از تدریس در کلاس، بخوانید

تقریباً همه ی ما یک توصیه ی این چنینی را از معلمان شنیده ایم. «فردا به فصل ۱۲، فرمول های انتگرال می رسیم قبل از حضور در کلاس، آن رامطالعه کنید تا سریع تر از موضوع بگذریم.» و شما هم حتماً می گفتید: «صبر کن ببینم، مگه درس دادن وظیفه ی معلم نیست؟» در هر صورت، به جز همان شاگرد اول های ردیف جلوی کلاس، هیچ کس این کار را انجام نمی داد. حتی اگر با خودمان هم می گفتیم که «همین امروز می روم و فصل مورد نظر را قبل از تدریس در کلاس، مطالعه می کنم.»، باز هم هیچ کس این کار را انجام نمی داد و اگر هم انجام می دادید، احتمالاً یک تلاش بی فایده و کم فروغ بود! اما گذشته از همه ی این ها، آیا واقعاً به فعل در آوردن چنین توصیه ای، کمکی به ما می کرد؟ آیا لازم است قبل از تدریس در کلاس، به مطالعه ی همان درس بپردازیم؟ تحقیقات نشان می دهند که چنین کاری بیهوده است. برای یادگیری مطلبی جدید، یک دوره ی اولیه ی بررسی نیاز است، اما چیزی بیشتر از یک مرور کلی. در واقع، یک مرور کلی برای فرد، معمولاً هیچ کارآیی و سودی ندارد. پس چرا باید مطلبی را ۲ بار مرور کرد؟ شاید به خاطر این که تکرار، توانایی شما برای به یاد آوردن آن مطلب را بهبود می بخشد. به قول معروف، «کار نیکو کردن از پر کردن است». اما این تغییر سریع، وارد شدن از یک موضوع به موضوع دیگر و یا یک مرور سریع، نمی تواند تاثیر زیادی بر به خاطر آوردن، یادآوری و یا استفاده از آن اطلاعات داشته باشد. در عوض چیزی که لازم است، آزمایش و استفاده از آن اطلاعات است. بنابراین بهتر است به جای هدر دادن وقت ارزشمندتان برای مطالبی که هنوز درس داده نشده، به بررسی و دوباره خوانی مطالب قبلی و فعلی بپردازید که بالاخره در امتحان میان ترم و یا پایان ترم با آن ها مواجه می شوید. این آشنایی اولیه را با یک دور روخوانی هم می توانید به دست آورید.

۲- پیدا کردن همدرس

کتاب های پخش شده ی روی میزها، قوطی های خالی آبمیوه و تکه کاغذهای یادداشت و پر شده از اشکالات درسی در هر کتابخانه و یا محوطه ی بیرون از کتابخانه ای که وارد آن شوید، صحنه هایی هستند که زیاد دیده می شوند. بعضی ها نمی توانند چندین ساعت کنار بقیه ی دوستان، به سر و کله زدن با فرمول های معادله ی شیمیایی و یا مباحث روانکاوی فروید بپردازند و آن ها را تحمل کنند اما عده ای هم به دنبال فرار کردن از کلاس و یادگیری در کنار دوستان هستند. پس کدام دسته مسیر درست را می روند؟ درس خواندن با دیگران، به شما مسئولیت پذیر و پاسخگو بودن را می آموزد. اما تمام فایده ی گروهی درس خواندن، همین است. این که بدانید دوستتان ساعت ۴ بعدازظهر در کتابخانه منتظر شما است که با هم درس بخوانید، انگیزه ی کافی برای سراغ کتاب ها رفتن را در شما ایجاد می کند. اما حل کردن مسأله های دشوار در کنار کسی، سریع ترین روش برای گول زدن خودتان هست که این تصور ایجاد می شود که در امتحان هم به همین خوبی می توانید از عهده ی حل مسأله ها برآیید. تماشای کسی در حال حل مسأله ی دشوار فیزیک و بلافاصله سر تکان دادن و گفتن «آها فهمیدم!»، یک چیز است و حل کردن این مسأله ی سخت در زمان محدود امتحان، امری کاملاً متفاوت است. پس بهتر است از بین همکلاسی های خود به دنبال فردی برای درس خواندن باشید و در قبال یاد دادن و همفکری نسبت به هم، مسئول باشید و بعد در منزل خودتان هم به بررسی دوباره ی مطالبی که با هم خواندید، بپردازید. یکی دو روز بعد هم مطالب را دوباره بررسی نمایید تا از بازآموزی آن ها اطمینان خاطر حاصل کنید.

۳- بعد از کلاس، یادداشت هایتان را مرور کنید

بررسی منفعلانه و بدون تمرین یادداشت ها نه تنها وقت گیر است، بلکه تحقیقات نشان داده کاری کاملاً بیهوده است. ولی با این حال، هنوز هم اکثر معلمین و اساتید، چنین روشی را توصیه می کنند و دانشجویان و دانش آموزان خوب این کار را انجام می دهند! اما این عادت بد، به مانند عادت شماره یک این فهرست، یک روش روباتیک و مصنوعی است و با روشی که حافظه ی انسان اطلاعات جدید را بایگانی می کند، سازگاری ندارد. به جای این روش در این جا هم می توان از خودآزمایی مجدد برای بهتر یادگرفتن اطلاعات استفاده کنید. سعی کنید بدون نگاه کردن و مراجعه به یادداشت های کلاسی، مفاهیمی کلیدی را که آموخته اید، دوباره به یاد آورید و این بار آن ها را در مسائل و موقعیت های جدید تمرین کنید. روزی یکی دو بار این کار را انجام دهید. تحقیقات نشان داده اند که روش خود آزمایی، از مطالعه ی چند باره ی یک برگ کاغذ، بسیار سودمندتر است. تنها زمانی که می خواهید مطالب را سر جمع کنید، بهتر است نگاهی به آن ها داشته باشید.

۴- پیدا کردن یک محل ساکت و عادت کردن به آن

«صدای موسیقی را قطع کن. چه طور می توانی با وجود این صدا تمرکز کنی؟!»
«ساکت بنشین و تکان نخور! حواست به درست باشد.»
این ها معمولاً برای خیلی از ما، جملات آشنایی هستند. این ها توصیه های اغلب مامان هایی است که در واکنش به نوجوان خود که هم زمان موسیقی گوش می دهد، از طرفی پست فیس بوک می گذارد و در همان حال با همکلاسی اش در اسکایپ راجع به تکالیف مدرسه صحبت می کند، می گویند. بله، در این مورد می توان حق را به این مادرها داد، ولی نتایج امتحانات همیشه با پیش بینی مامان ها یکی در نمی آید. تقریباً تمامی تحقیقاتی که تاکنون انجام شده، بر اهمیت سکوت محل مطالعه، تاکید داشته اند. در واقع، مطالعه در سکوت، بهترین شیوه ای است که می توان مطمئن بود پس از آن، اطلاعات بهتر به یاد آورده می شوند. تحقیقات نشان داده اند که یادگیری اطلاعات جدید در محیط های جدید، با سر و صداهای مختلف محیطی و حتی در حالات خلقی مختلف، به طرز معناداری، توانایی شما برای یادآوری همان اطلاعات را در جلسه ی امتحان، بهبود می بخشد. پس روش مخلوط را استفاده کنید. موقع دویدن روی تردمیل از خودتان امتحان بگیرید، موقعی که با همکلاسی تان بازی می کنید، درس روز را توضیح بدهید. در حالی که روی یک پا ایستاده اید، یک مسأله ی سخت را حل کنید و یا موقع گوش دادن به آهنگ انگلیسی مورد علاقه ی خود، خوشنویسی با خودنویس را تمرین کنید. حتی پیشنهاد بهتر این است که به مدرسه بروید و در همان کلاسی که قرار است امتحان برگزار شود، صندلی را بگذارید و با همان بازه ی زمانی مشخص امتحان، از خودتان امتحان بگیرید و یا تمرین حل کنید.

۵- هر از چندگاهی، موضوعاتی که به ذهن سپرده اید را بازیابی کنید

اگر می توانید مطلبی را تا ۲۴ ساعت آینده در ذهن نگه دارید، در طی امتحان این مطالب فقط سر زبان شما خواهند بود. مشکلی که باعث می شود اغلب ما احساس کنیم در یادگیری مفهومی خیلی خوب هستیم، این است که مرتکب اشتباهی می شویم که روانشناس ها به آن «خطای سلاست» یا «fluency illusion» می گویند. فقط چون الان می توانیم یک بخش از اطلاعات را به یاد آوریم، به این معنی نیست که آن را بعدا فراموش نخواهیم کرد. در حقیقت هر چه آسان تر مطلبی را به یاد آورید، احتمال این که بعداً در یادآوری آن دچار مشکل شوید، بیشتر است. تحقیقات نشان می دهند که به منظور بهبود «قدرت بازیابی» حافظه جدید، کمی فراموشی ضروری است. تحقیق «بی جورک» (Bjork) توصیه می کند که برای یادگیری اطلاعات جدید، کمی به خود سختی دادن، باعث ماندگاری آن اطلاعات می شود مثلاً برای یادگیری مسأله ی مربوط به کرانه ها و حدها در ریاضی، اگر از قاعده ی هوپیتال که تابع حدها را محاسبه می کند استفاده کنید، مطمئناً در روز امتحان، عملکرد خیلی خوبی خواهید داشت. پس این کار را انجام بدهید. یک بار درس را روخوانی کنید. بعد در همان شب، بدون نگاه کردن به یادداشت ها، به خودتان درس پس بدهید. بعد از دو روز، احتمالاً احساس می کنید همه چیز را فراموش کرده اید. اما باید در برابر وسوسه ی نگاه انداختن به یادداشت ها مقاومت کنید، در عوض از خودتان امتحان بگیرید و سعی کنید مطالبی که یاد گرفته اید را از اعماق ذهنتان بیرون بکشید. هر بخش از اطلاعاتی که به خاطر می آورید، در برابر فراموشی در روز امتحان مقاوم تر می شوند. حتی پاسخ های اشتباه هم برای شما بی فایده نیستند. بعد از همه ی این چالش ها، می توانید یادداشت هایتان را بررسی کنید که کجا درست گفته اید و در چه مواردی اشتباه کرده اید. اشتباهات را تصحیح کنید و دوباره این رویه را تکرار کنید.

برگرفته از سایت مگلی

منبع اصلی مطلب : روانشناسی، مدیریت و کارآفرینی
برچسب ها : اطلاعات ,انجام ,امتحان ,بررسی ,مطالعه ,کلاس، ,برای یادگیری ,نشان داده ,تمرین کنید , تحقیقات نشان ,خودتان امتحان ,خودتان امتحان بگیرید
اشتراک گذاری: این صفحه را به اشتراک بگذارید

آینا گروه : ۵ تکنیک مفید برای درس خواندن