ذهنی ,تمرکز ,آشفتگی ,ذهنتان ,انجام ,یادداشت ,آشفتگی ذهنی ,یادداشت کنید ,باید انجام ,طوفان ذهنی ,آشفتگی‌های ذهنی

آشفتگی ذهنی

آشفتگی ذهنی و عدم تمرکز فکری از عوامل درونی و بیرونی یا هر دو سرچشمه می‌گیرد. از عوامل درونی می‌توان به حساسیت‌ها، هیجان و افسردگی اشاره کرد. از عوامل بیرونی نیز می‌توان نداشتن تمرکز ذهنی از محیط اطراف و عواملی که باعث حواس پرتی و اختلال در ذهن و فکر می‌شود را نام برد. هرچه این عوامل کاهش یابند، تمرکز ذهن از نظر کمی و کیفی بهبود می‌یابد. 

 روش‌های درمان آشفتگی ذهنی:

۱- انجام مراقبه: مراقبه به آرامش ذهن و افزایش قدرت تمرکز کمک می‌کند. یک راه ساده برای مراقبه به شما پیشنهاد می‌کنیم: به مدت ۵ دقیقه به نقطه مقابلتان خیره شوید و بر روی آن متمرکز شوید. سپس بر روی تنفس‌هایتان تمرکز کنید و آرام نفس عمیق بکشید.
۲- در مورد موضوعاتی که باعث عدم تمرکز و آشفتگی ذهنی شما می‌شوند شما را با دیدگاه‌های افراد مختلف آشنا کرده و حس خواهید کرد یک شنونده خوب برای حرف‌هایتان دارید. این کار افکارتان را کم و آرام می‌کند و در نتیجه تمرکزتان افزایش خواهد یافت. همچنین می‌توانید برنامه‌های روزانه خود را یادداشت کنید تا آشفتگی ذهنیتان از بین برود.
۳- برای خودتان دفتر یادداشت داشته باشید و روزانه در آن افکارتان را یادداشت کنید و به این ترتیب افکارتان را از ذهنتان به روی کاغذ منتقل کنید تا ذهنتان از افکار خاصی که آن را آشفته کرده است رها شود. هر آنچه که به ذهنتان می‌رسد یادداشت کنید تا افکارتان تخلیه شوند.
۴- گاهی اوقات پیش می‌آید که نمی‌دانید آشفتگی ذهنیتان از کجا سرچشمه می‌گیرد و در واقع موضوع خاصی ذهنتان را به خود مشغول نکرده است. اما نمی‌توانید بر روی کارهایی که باید انجام دهید تمرکز کنید. در این مواقع طوفان ذهنی می‌تواند به دادتان برسد و آشفتگی‌های ذهنیتان را از بین ببرد. طوفان ذهنی و یا روگرفت حافظه از محبوب‌ترین و موثرترین سیستم‌های بهره‌وری در جهان است. برای این کار هر چیزی که فکر می‌کنید برای انجام و یا به خاطر آوردن کاری نیاز است یادداشت کرده و سپس سازماندهی می‌کنید. در این صورت با منتقل کردن کارهایی که باید انجام دهید، از ذهنتان بر روی کاغذ فضای ذهنتان را خالی کرده و تمرکز را برایتان آسان‌تر می‌کند.
۵- یکی دیگر از روش‌های ساده اما موثر برای رهایی از آشفتگی‌های ذهنی این است که مکانی که در آن فعالیت‌هایتان را انجام می‌دهید تغییر دهید. اگر کاری را در مکان خاصی بارها تکرار کنید، درگیر عادت ذهنی می‌شوید که به اصطلاح به آن خستگی روانی می‌گویند. و اگر مکانی جدید را برای انجام فعالیتتان انتخاب کنید، تمرکزتان افزایش می‌یابد و از شر آشفتگی‌های ذهنی رهایی می‌یابید.

منبع:چیدنی

منبع اصلی مطلب : روانشناسی، مدیریت و کارآفرینی
برچسب ها : ذهنی ,تمرکز ,آشفتگی ,ذهنتان ,انجام ,یادداشت ,آشفتگی ذهنی ,یادداشت کنید ,باید انجام ,طوفان ذهنی ,آشفتگی‌های ذهنی
اشتراک گذاری: این صفحه را به اشتراک بگذارید

آینا گروه : روش‌های درمان آشفتگی ذهنی